Hitta motivationen igen

Motivera dig själv till att våga satsa på dina mål

Det första halvåret av 2020 har passerat och nu är hösten snart här, en nystart för vissa och "tillbaka till vardagen" för andra. Jag vet inte hur det är med er men mina mål och planer över vad jag vill vara vid detta årets slut har helt ändrat riktning och jag är inte där jag ville vara just nu i min "års plan" för att nå mina mål vid årets slut.

Visst, nu är det ju av helt fantastiska anledningar som allt har ändrats, jag menar, jag är gravid och orken att göra något annat än att gå upp ur sängen och äta har vissa dagar varit helt uteslutna och nu med foglossning på det...

Men jag är inte den som ger upp. Jag är den person som ser detta som något annat. Året är inte slut än och bara för att min kropp behöver ett lugnt tempo med mycket vila och ett par kryckor betyder inte det att min kreativa sida behöver lägga ner helt.

Så av denna anledning har jag satt ihop en lista till mig själv för att hitta tillbaka till motivationen igen och vem vet, kanske hjälper den även dig att hitta tillbaka till motivationen och glöden att klara av och genomföra dina mål som du har satt för 2020.

1. Stämmer dina mål överens med din motivation?

Ibland går inte livet alltid hand i hand med hur du föreställer dig själv att det ska se ut i början av året för din framtida karriär eller i ditt privatliv. Jag vet inte hur det är med dig men i början av varje år så slår jag mig ner med penna och papper och skriver ner mina mål för året som kommer i tre olika kategorier

• Privat

• Karriär

• Framtid

I dessa kategorier så sätter jag alltid ett realistiskt mål och ett crazy mål. (Okej, mer om mina mål och hur jag sätter dem i ett eget inlägg längre fram, vad tror ni om det)

Anyway, det jag vill komma fram till är att du ska sätta dig ner och gå igenom dina mål som du har satt för dig själv för att se om dem stämmer överens med hur du ser på dina mål och planer just nu. Det är mycket som händer och förändras under ett halv år, jag var exempelvis inte gravid i början av året men är det nu och kommer vara det stora delar av 2020 vilket betyder att mina mål och planer inte alls ser likadana ut i dagens läge som det gjorde då när målen sattes.

2. Varför gör du det?

Sätt dig ner och gå igenom för dig själv varför du gör detta? Exempelvis. Varför håller du på med sociala medier? Varför vill du utvecklas inom dina satta mål och hur får det dig att må? Mår du bra av att ha en morot att jobba mot eller ger det dig prestationsångest?

Får du "Ångest, Stress & Panik" när du går igenom dina mål så är det mål som inte får dig att må bra och då borde du göra om dem helt. Att sätta mål, utvecklas privat som person eller i dina sociala medier skall inte vara tufft och jobbigt utan lätt, utmanande och trevligt.

"Att jobba är bra, att jobba smart är bättre"

3. Sätt en morot

Det viktigaste tipset till mig själv i denna lista är att sätta en "morot" för även om du inte kommer exakt dit du vill med dina mål och planer men har motivationen i dig att fortsätta så ska du sätta en morot, en belöning som du ger dig själv efter ett viss antal dagar/ veckor/ månader efter att du har startat.

Detta ger dig en motivation att fortsätta och du har en liten present, bakelse eller kanske en väska att se fram emot när du kommit fram till din morot.

Jag hoppas att jag med dessa tre tips kan hjälpa dig att hitta tillbaka till din motivation och glöd igen efter sommaren för det är just detta som jag har gjort för att hitta tillbaka till min och det fungerar, i vilket fall just nu.

Berätta gärna vad du tycker om mina tips och om du använder dig av något av dem idag eller vad du gör för att hitta tillbaka till motivationen igen. Jag är nyfiken!

Gillar

Kommentarer

2barnsmammaochfru
2barnsmammaochfru,
Tack för tipsen 😊.. fin du är med gravidmage 😊
nouw.com/2barnsmammaochfru
MissJohansson
MissJohansson,
Tack fina du! Absolut! <3
nouw.com/missjohansson
Instagram missjohansson92Instagram missjohansson92Instagram missjohansson92Instagram missjohansson92Instagram missjohansson92Instagram missjohansson92